Nawyk odpoczywania

Nawyk odpoczywania - Andrzej Bernardyn
Data: 20 lutego 2020
Autor: Andrzej Bernardyn

Odpocznij. Pole, które odpoczęło, wydaje obfity plon. Tak w 1 wieku naszej ery napisał Owidiusz w II księdze Ars Amatoria (Sztuki miłości). Starożytni myśliciele rozumieli potrzebę odpoczynku i znajdywali czas na regenerację. Ty też tego chcesz? W tym artykule podpowiem Ci, jak to zrobić : - )


Wprowadzenie

We współczesnym świecie lista zadań nigdy się nie kończy. Mimo tego, często odkładamy odpoczynek do momentu ukończenia ważnego zadania.

Tylko domknę ten projekt w pracy - wtedy udam się na zasłużony odpoczynek...

Tylko skończę remont mieszkania - wtedy sobie odpocznę...

Tylko tak się jakoś dziwnie składa, że jak już dokończymy to OSTATNIE kluczowe zadanie, to zazwyczaj znienacka pojawia się kolejne ... i kolejne ... i kolejne. Trochę jakbyś jadł(a) czekoladę, mówiąc sobie "to już ostatnia kostka"! Jednak, gdy tylko ciemna masa rozpłynie się w ustach, ręka sama sięga po kolejną kostkę. Z tą jedną różnią, że ta tabliczka zamiast się zmniejszać, bezczelnie rośnie!

Warto więc diametralnie zmienić podejście.

Zamiast czekać z odpoczynkiem, aż wszystko zostanie zrobione, odpoczynek warto... zaplanować.

Co to znaczy? Wyznaczyć na odpoczynek konkretny dzień w kalendarzu i godziny każdego dnia. Podjąć dezycję - wtedy nie pracuję (w weekendy, po 18:00 itp.). To czas dla mnie i dla moich najbliższych. Nawet jeśli szafka czeka na skręcenie, a wiadomość od klienta na odpowiedź.

Dodatkowo warto od razu zaplanować, co będziemy w tym wolnym czasie robić. Przejażdżka rowerem? Spacer po lesie? Wyjście do kina, teatru, na basen? Czytanie książki, na którą od dłuższego czasu masz ochotę? Spotkanie ze znajomymi? Planszówki?

Jest bardzo dużo możliwości na to, by w wolnym czasie porządnie się zregenerować. Najlepiej wybrać sposób, w którym odetniesz się od pracy. Tak, że nawet jeśli byś chciał(a), nie będziesz mieć możliwości jej wykonywania.

Jaką korzyść daje ten nawyk?

Odpoczynek pozwala osiągać lepsze wyniki w pracy:

Wypoczęty i zadowolony pracownik jest bardziej efektywny w pracy. Zmiana otoczenia, korzystanie z różnych form aktywności, relaks – to wszystko pozwala odreagować lub zdystansować się wobec trudnych tematów zawodowych. Dzięki wypoczynkowi zyskuje on nową energię i świeże spojrzenie, co pozwala mu dużo bardziej wydajnie realizować swoje zadania – mówi Izabela Pipka, dyrektor działu HR z firmy Benefit Systems.

Czas na regenerację ma też duży wpływ na nasze zdrowie. Według naukowców z MIT (Massachusetts Institute of Technology) korzystający z urlopu mężczyźni mają 30% mniejsze ryzyko zawału serca niż ich koledzy-pracocholicy. U kobiet ta różnica wynosi aż 50%!

Brak odpoczynku przekłada się też na gorsze zdrowie psychiczne, zwiększając ryzyko depresji.

Dobrze zaplanowany odpoczynek to jedna z najprzyjemniejszych części życia. Pozwala bardziej cieszyć się życiem i doceniać to, co mamy.


Co będzie dobrym wyzwalaczem tego nawyku?

Skoro więc jest tyle powodów, by zadbać o regularny i mądry odpoczynek, zobaczmy, jak możemy to zrobić. Wszystko zaczyna się od zarezerwowania czasu na odpoczynek.

Proponuję, by zrobić to w weekend, kiedy zazwyczaj mamy więcej czasu i możemy umieścić czynność planowania w stałym miejscu. Np.

PO TYM JAK wstanę z łóżka w sobotę (niedzielę) rano...

PO TYM JAK umyję zęby w sobotę (niedzielę) rano...

PO TYM JAK zjem śniadanie w sobotę (niedzielę)...


Jaką dokładnie reakcję proponuję rozwinąć?

...OD RAZU zaplanuję swój czas wolny na cały przyszły tydzień

Czasem tego czasu wolnego będzie więcej, czasem mniej. Zawsze jednak warto poświęcić chwilę i wybrać, jakie aktywności w tym tygodniu sprawią Tobie najwięcej radości i pozwolą Ci się najlepiej zregenerować?

Jeśli lubisz porządek, możesz się ze sobą umówić, że:

  • poniedziałkowy wieczór to czas aktywnego wypoczynku (spacer, rower, basen, siłownia itd.)
  • wtorkowy wieczór to czas na randkę z partnerem / partnerką (wyjście do kina, restauracji, sauny, gra we dwoje)
  • środowy wieczór to czas błogiego lenistwa w domu (wylegiwanie się w łóżku, z audiobookiem, książką, serialem na drugim planie)
  • czwartkowy wieczór to czas przyjemnego rozwoju (oglądanie wideo, przerabianie lekcji w kursie, które nie są wymagające - bardziej zabawne, lekkie, interesujące)
  • piątkowy wieczór to czas dla znajomych (wspólne wyjście na kręgle, bilard, planszówki, do knajpy, na tańce)
  • weekend to czas na wypad za miasto (na pobliską górkę, do lasu na grzyby lub jagody, do spa, gospodarstwa agroturystycznego)

Oczywiście nie każdy wieczór czy dzień wolny trzeba mieć szczegółowo zaplanowany. Warto zostawić sobie miejsce na spontaniczność. Jednak takie domyślne wybory jak "aktywny wypoczynek" ułatwiają podjęcie decyzji. Bo jeśli możesz zrobić COKOLWIEK, to samo wybranie aktywności może być na tyle trudne i bolesne, że jednak się weźmiesz za skręcanie tej szafki...

Druga rzecz, o którą warto zadbać, to pozostawienie narzędzi pracy z dala od nas. Wyjeżdżając na weekend, zostaw komputer w domu. Jeśli jedziesz z partnerem lub większą ekipą zostawienie swojego telefonu też może być świetnym wyborem. Jeden telefon na grupę w zupełności wystarczy do nawigacji czy wezwania pomocy, jak będzie taka konieczność. Twoje doświadczenie wolnego czasu nabierze nowego, głębszego wymiaru, gdy co chwilę nie będziesz się zastanawiać czy przypadkiem nie przyszedł ważny mail, na którego powinienem / powinnam od razu odpisać.

Podobnie w tygodniu, w wieczory. Wycisz telefon, schowaj go do szuflady. Niech zniknie z Twojego pola widzenia. Łatwiej Ci będzie w ten sposób odpocząć, bez ciągłego zmagania się z pokusą "sprawdzenia czegoś" na telefonie. Twoja partnerka / Twój partner też będą Ci za to wdzięczni, że całą uwagę kierujesz na nich, a nie dzielisz ją na człowieka i smartfon.


Co będzie dobrą nagrodą w tym nawyku?

Błogo spędzony czas w dobrym towarzystwie, w pięknych okolicznościach przyrody, na tym, co najbardziej lubisz. To nagroda, o którą zdecydowanie warto się postarać. Już sama wizja tego, jak ciekawie spędzisz swój wolny czas, będzie wystarczającą nagrodą.


Stopniowanie trudności, wersja awaryjna, ułatwienia

Jeśli to, co opisuje wydaje Ci się zbyt drastyczną zmianą, która "fajnie brzmi, ale już wiem, że ja w życiu tego nie zrobię" - zacznij od zaplanowania w weekend JEDNEGO wieczoru. Wymyślenia ciekawego, przyjemnego dla Ciebie sposobu, na to jak go spędzić.

W kolejny weekend zaplanuj DWA wieczory itd.

Jeśli mądrze wybierzesz i zamiast spędzać wolny czas w bylejaki sposób, zrobisz coś, na co naprawdę masz ochotę - gwarantuję, że Twoja motywacja do planowania odpoczynku szybko wzrośnie.


Końcowe słowo

Każdy z nas zasługuje na odpoczynek. Nawet jeśli trzeba zarobić pieniądze na ratę kredytu, odkurzyć mieszkanie czy pojechać na zakupy.

W 6 godzin pracy, kiedy przychodzisz do niej wypoczęty/a i skoncentrowany/a możesz zrobić więcej niż tyrając przez 12 godzin bez chwili wytchnienia.

Odpocznij.

Subscribe Header New Color
Cześć Podróżniku!

Jeśli spodobał Ci się artykuł i masz ochotę na więcej, zapraszam do zapisania się na Nawykowy Newsletter!

Nasz posłaniec 2 razy w miesiącu przyniesie dobre wieści o nowych wpisach na blogu, z propozycjami rozwoju konkretnych nawyków i przepisami na skuteczną zmianę. Dużo wartościowej wiedzy i sporadyczne newsy marketingowe.

Dołącz do wspólnej wyprawy po dobre nawyki :-) i zapisz się już teraz!
.
Podziel się:
Autor:
Andrzej Bernardyn
Trener biznesu z 14-letnim doświadczeniem. Polski ekspert od rozwijania nawyków. Autor edukacyjnej gry planszowej Kraina Nawyków. Główny organizator Trenferencji - największej w Polsce konferencji dla trenerów.
Andrzej Bernardyn - Kraina Nawykow OPT

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

shopping-cartfacebook-squarelinkedin-squareyoutube-squareScroll Up