Nawyk picia wody

Nawyk picia wody - Andrzej Bernardyn
Data: 8 marca 2020
Autor: Andrzej Bernardyn

Według tego raportu 59% kobiet i 78% mężczyzn mieszkających w Polsce pije za mało wody. Przez własne niedbalstwo fundujemy sobie bóle głowy, problemy z koncentracją i trawieniem. A tymczasem rozwiązanie czeka na wyciągnięcie ręki. Przekonaj się, jak łatwo możesz zadbać o dobre nawodnienie swojego organizmu.


Wiesz dlaczego kolor zielony na wielu ludzi działa kojąco? Ponieważ widok zielonych roślin oznacza, że w okolicy znajduje się woda – najważniejsza (poza tlenem) substancja, bez której nie przeżyjemy nawet tygodnia.


Jakie korzyści daje ten nawyk?

Picie wody nie tylko pozwoli Ci wydłużyć życie, ale także zwiększyć jego jakość, dając cały szereg istotnych benefitów:

  1. Oczyści Twój organizm. Bez odpowiedniej ilości wody Twoje nerki nie są w stanie pozbyć się z organizmu wszystkich toksyn. Chcesz, żeby trujące odpady metaboliczne zalegały w Twoim ciele? Obstawiam, że nie. Powiedz im, żeby spływały, pijąc dużo wody : - )
  2. Pozwoli Ci schudnąć. Bez żadnych zmian w diecie czy aktywności fizycznej. Potwierdzają to badania dr. Jody Stookey, z których wynika, że samo picie odpowiedniej ilości wody pomogło kobietom zrzucić 2 kg rocznie. Woda wypełnia żołądek, dając uczucie sytości, co z kolei pozwoli Ci uniknąć jedzenia między posiłkami i pożerania zbyt dużych porcji.
  3. Polepszy Twoje samopoczucie. Braki w nawodnieniu mogą spowodować u Ciebie zawroty i bóle głowy, z ostrą migreną włącznie. Nawet po 8 godzinach dobrego snu możesz czuć się ospały(-ła) i zmęczony(-na), jeśli pijesz za mało wody.
  4. Zwiększy Twoją koncentrację i efektywność. Według badań dr. Marka Gardnera z University of East London wypicie 300 ml wody może podnieść koncentrację nawet o 20% oraz zwiększyć wyniki na egzaminie średnio o 5%.
  5. Poprawi Twoją wytrzymałość i sprawność fizyczną. To nie przypadek, że na siłowni większość osób chodzi z butelką „czystej". Odpowiednia ilość wody odpowiada za właściwe ciśnienie krwi, co z kolei przekłada się na dobre dotlenienie organizmu.

Co będzie dobrym wyzwalaczem tego nawyku?

Pomysłów na regularne picie wody jest bardzo wiele. Sam stosuję i polecam te dwa:

1) PO TYM JAK wejdę rano do biura (zacznę pracę w domu), OD RAZU naleję wodę do dzbanka (filtrującego) i postawię go na biurku wraz ze szklanką.

2) PO TYM JAK usłyszę przypomnienie z aplikacji, OD RAZU wypiję kilka łyków wody ze szklanki.

3) PO TYM JAK zobaczę dno w swojej szklance (będzie pusta), OD RAZU doleję wodę i wypiję kilka łyków.


Jaką dokładnie reakcję proponuję rozwinąć?

Zaopatrywanie się w wodę i jej picie w odpowiednich momentach, to znakomity zestaw dwóch uzupełniających się nawyków.

Zacznijmy od pierwszego. Proponuję, by za jednym razem zdobyć większą ilość wody. Dzbanek albo 1,5-litrowa butelka będą w sam raz. Jeśli postawisz przed sobą pełen „zbiornik wody", dużo łatwiej będzie Ci go stopniowo opróżniać. Jeśli nalejesz wodę do szklanki, to po wypiciu jej do dna, jest niemała szansa, że nie będzie Ci się chciało przynieść kolejnej szklanki wody z kuchni czy dystrybutora. Duże naczynie z wodą rozwiązuje ten problem.

Drugi nawyk to picie wody. Może się łączyć z wieloma różnymi wyzwalaczami.

1) PO TYM JAK zobaczę dzbanek / butelkę / szklankę z wodą, OD RAZU wypiję 2 łyki.

2) PO TYM JAK ukończę zadanie / zrobię przerwę w pracy, OD RAZU wypiję 2 łyki.

Od 10 dni moim ulubionym wyzwalaczem stała się aplikacja Water Reminder. Wpisujesz w niej swoją płeć, wagę, porę wstawania i kładzenia się spać oraz pojemność szklanki. Apka na podstawie tych danych sama tworzy dla Ciebie harmonogram picia wody. Gdy wybije odpowiednia godzina usłyszysz, jak Twój telefon wyda z siebie dźwięk nalewania wody.

3) PO TYM JAK usłyszę dźwięk z apki , OD RAZU naleję wodę z dzbanka do szklanki i/lub ze szklanki do swojego gardła : - )

Wspominałem kilkukrotnie o aplikacji Water Reminder, nie dlatego że jej twórca zapłacił mi za artykuł sponsorowany ; - ), ale dlatego, że sam z niej korzystam. Jest na rynku wiele innych apek, które też możesz przetestować. Te, które polecają internauci to: Water Tracker, Hydro, Water Your Body czy Waterbalance.

Warto przy okazji zastosować się do kilku prostych rad, sygnalizowanych przez lekarzy:

  • Pij wodę często, ale małymi łykami. Inaczej zamiast Cię nawodnić, przeleci przez Ciebie, przy okazji wypłukując z Twojego organizmu cenne minerały. Dlatego w apce polecam ustawić jak najmniejszą pojemność szklanki – dostaniesz dzięki temu częstsze przypomnienia.
  • Nie pij wody zaraz przed i zaraz po jedzeniu. Rozwodnisz sobie w ten sposób soki żołądkowe i pogorszysz trawienie.
  • Pij wodę o temperaturze pokojowej. Zimna woda (zwłaszcza prosto z lodówki) spowoduje skurcz naczyń krwionośnych, co pogorszy wchłanianie składników odżywczych. Szczególnie niewskazana jest picie zimnej wody zaraz po gorącym napoju. No chyba, że chcesz zrobić sobie w brzuchu jesień średniowiecza ; - )

Co będzie dobrą nagrodą w tym nawyku?

...DZIĘKI TEMU napiję się czegoś, co lubię.

Oczywistą i sensowną nagrodą mogą być przyjemne wrażenia smakowe.

Masz swoją ulubioną markę wody, której smak lubisz? Kręcą Cię bąbelki, delikatnie masujące Twoje podniebienie z lekko gazowanej wody?

Nie? nic straconego! Do wody możesz dodać wiele polepszaczy smaku, np.:

  • sok z cytryny – dodaje przyjemny, cytrusowy aromat i stymuluje pracę układu trawiennego, co pomoże w odchudzaniu się
  • owoce – plaster pomarańczy, grejpfruta albo mrożone maliny czy truskawki
  • ogórek – kilka cienkich plastrów sprawi, że smak wody nabierze wyrazu
  • imbir – korzeń imbiru, pokrojowy na cienkie plasterki doda wodzie pikanterii
  • miód – dla łasuchów, którym nie straszne kilka dodatkowych kalorii

Stwórz swoją własną recepturę, dzięki której przygotowaną według niej „wodę 2.0” będziesz pić z przyjemnością, a bardzo ułatwisz sobie wyrobienie tego nawyku.


Stopniowanie trudności, wersja awaryjna, ułatwienia

Jeśli dopiero zaczynasz pracować nad regularnym piciem wody, warto zacząć od wypicia wody, zaraz po przebudzeniu. Przez noc wydychasz dużo wody i rano zdecydowanie przyda się uzupełnić te braki. To może być Twój plan mimimum:

PO TYM JAK wstanę rano, OD RAZU naleję sobie wody i wypiję szklankę.

Picie wielu mniejszych łyków wody jest korzystniejsze niż jednego dużego.

Jeśli jednak nie masz czasu, możliwości lub ochoty co chwilę odrywać się od pracy, by sięgnąć po szklankę, możesz po wystąpieniu wyzwalacza wypić od razu połowę szklanki. Nie jest to idealne rozwiązanie, lepiej jednak zrobić to w tej formie niż w żadnej.

Tak jak już wspominałem – ułatw sobie picie wody, zdobywając od razu zapas na cały dzień. Często lepiej polegać na własnym lenistwie niż na silnej woli i założeniu, że będzie Ci się chciało chodzić po dolewki.


Końcowe słowo

Niby każdy wie o tym, że należy w ciągu dnia regularnie pić wodę. Jest to jedna z najprostszych wskazówek związana z dbaniem o własne zdrowie. Może właśnie przez tę oczywistość, jest ona bardzo często lekceważona i nie wykonywana.

Aby doświadczyć realnych, naukowo potwierdzonych korzyści z picia odpowiedniej ilości wody, trzeba nie tylko o nich wiedzieć, ale też wlewać w siebie ten przezroczysty płyn. Teraz już wiesz, jak to robić regularnie, w formie nawyku i ze smakiem. Do dzieła zatem!

Subscribe Header New Color
Cześć Podróżniku!

Jeśli spodobał Ci się artykuł i masz ochotę na więcej, zapraszam do zapisania się na Nawykowy Newsletter!

Nasz posłaniec 2 razy w miesiącu przyniesie dobre wieści o nowych wpisach na blogu, z propozycjami rozwoju konkretnych nawyków i przepisami na skuteczną zmianę. Dużo wartościowej wiedzy i sporadyczne newsy marketingowe.

Dołącz do wspólnej wyprawy po dobre nawyki :-) i zapisz się już teraz!
.
Podziel się:
Autor:
Andrzej Bernardyn
Trener biznesu z 14-letnim doświadczeniem. Polski ekspert od rozwijania nawyków. Autor edukacyjnej gry planszowej Kraina Nawyków. Główny organizator Trenferencji - największej w Polsce konferencji dla trenerów.
Andrzej Bernardyn - Kraina Nawykow OPT

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

shopping-cartfacebook-squarelinkedin-squareyoutube-squareScroll Up