Nawyk łatwego zasypiania

Nawyk łatwego zasypiania - Andrzej Bernardyn
Data: 14 lutego 2020
Autor: Andrzej Bernardyn

Kto z nas nie kocha spać? Wylegiwać się w łóżku w niedzielny poranek lub wskoczyć pod ciepłą kołdrę w zimową noc? Sen to jednak DUŻO więcej niż tylko niewinna przyjemność. To fundament Twojego zdrowia.


a) jaką ten nawyk daje korzyść?

Zdrowy sen niezwykle pozytywnie wpływa na nasze codzienne funkcjonowanie, nastrój, poziom koncentracji czy odporność naszego organizmu. Człowiek wyspany jest mniej zestresowany, bardziej zadowolony z życia, wydaje się więc, że poprawa nawyków związanych ze snem jest kluczem do poprawy jakości życia.

podkreśla Michał Grzybowski, dyrektor Działu Zaburzeń Snu i Oddychania w Philips

A tymczasem z raportu “The Global Pursuit of Better Sleep Health”, jednoznacznie wynika, że coraz więcej osób ma problemy z zasypianiem i zdrowym snem. Dlatego właśnie warto zaprojektować nawyk, który Ci w tym pomoże.

b) co będzie dobrym wyzwalaczem tego nawyku?

Regularne pory snu bardzo pozytywnie wpływają zarówno na szybkość zasypiania, jak i łatwość wstawania rano. Mówi się też o tym, że sen rozpoczęty przed północą szczególnie dobrze regeneruje nasz organizm. Warto więc nauczyć się kłaść spać o 22:00 (lub najpóźniej o 23:00).

Samo nadejście odpowiedniej godziny nie sprawdzi się jednak dobrze w roli wyzwalacza - o ile nie masz w domu zegara z kukułką, która z głośnym "kuku!" przypomni Ci o tym przypomni. Skuteczniejszym rozwiązaniem będzie nastawienie alarmu w telefonie na 21:30 (22:30).

PO TYM JAK usłyszę alarm w telefonie, OD RAZU przerwę to, czym się przed chwilą zajmowałem/łam (pracę, oglądanie serialu) i rozpocznę swój wieczorny rytuał.

c) jaka dokładnie jest reakcja w tym nawyku?

Co to jest "wieczorny rytuał"? Wszystkie czynności, które robisz przed pójściem spać. Najlepiej by było, gdyby zawsze występowały wszystkie z nich i w tej samej kolejności. Np.:

  1. wyłączam komputer / TV / radio
  2. ścielę łóżko
  3. myję zęby
  4. myję siebie
  5. zamykam mieszkanie / sprawdzam czy jest zamknięte
  6. gaszę światło
  7. nastawiam alarm w telefonie na godzinę porannej pobudki
  8. sprawdzam czy jest potrzeba podładowania telefonu

Taki wieczorny rytuał jest dobrym buforem pomiędzy aktywnością a snem. Pozwala się stopniowo wyłączyć i odciąć od stymulatorów (niebieskiego światła, obrazów i dźwięków wywołujących emocje, myśli dotyczących pracy itd.).

d) co będzie dobrą nagrodą w tym nawyku?

DZIĘKI TEMU poczuję się rozluźniony/a, wyciszony/a i łatwiej zasnę.

Dla kogoś, kto ma problemy z zasypianiem będzie to bardzo atrakcyjna nagroda.

e) jak stopniować trudność?

Jeśli bliżej Ci do bycia nocnym Markiem niż rannym ptaszkiem i do tej pory kładłeś/łaś się mocno po północy (2:00 i później) do rozważenia będzie stopniowa zmiana pory kładzenia się spać. Np.:
a) przez pierwsze 5 dni nastawiam alarm na 1:00 i kładę się spać o 1:30
b) przez kolejne 5 dni nastawiam alarm na 0:30 i zasypiam o 1:00 itd.

Znam jednak osoby, które z powodzeniem z dnia na dzień przestawiły się na wcześniejsze wstawanie i wcześniejsze kładzenie się spać, bez żadnego stopniowania tego zachowania.

f) końcowe słowo

Wiele osób myśli o śnie w kategoriach "straty czasu", dodatka, który fajnie mieć, ale jak go zabraknie nic się nie stanie. Tymczasem sen jest jednym z Twoich najwierniejszych i najbardziej potrzebnych przyjaciół. Poprawia Twoją odporność, pamięć, samopoczucie, a nawet wygląd. Doceń go, rezerwując dla niego odpowiednią ilość czasu : - )

Subscribe Header New Color
Cześć Podróżniku!

Jeśli spodobał Ci się artykuł i masz ochotę na więcej, zapraszam do zapisania się na Nawykowy Newsletter!

Nasz posłaniec 2 razy w miesiącu przyniesie dobre wieści o nowych wpisach na blogu, z propozycjami rozwoju konkretnych nawyków i przepisami na skuteczną zmianę. Dużo wartościowej wiedzy i sporadyczne newsy marketingowe.

Dołącz do wspólnej wyprawy po dobre nawyki :-) i zapisz się już teraz!
.
Podziel się:
Autor:
Andrzej Bernardyn
Trener biznesu z 14-letnim doświadczeniem. Polski ekspert od rozwijania nawyków. Autor edukacyjnej gry planszowej Kraina Nawyków. Główny organizator Trenferencji - największej w Polsce konferencji dla trenerów.
Andrzej Bernardyn - Kraina Nawykow OPT

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

shopping-cartfacebook-squarelinkedin-squareyoutube-squareScroll Up